Hae
Johanna Tähtinen
Kaupallinen yhteistyö

Stressi ja uni – Paranna untasi osa 3.

Kaupallinen yhteistyö: Tempur Suomi

Helou!

Jälleen olisi uuden Paranna untasi -postauksen aika! Syksyn tullen (työ)kiireet ja harrastukset täyttää kalenteria ja arki saattaa tuntua todella hektiseltä. Siksi onkin hyvä ajankohta jutella stressin aiheuttamasta kuorituksesta ja sen vaikutuksesta uneen ja mitä korjausliikkeitä voisit mahdollisesti tehdä. Noin miljoonalla suomalaisella on oireita unettomuudesta tai jostakin muusta unihäiriöstä. Työstresssin aiheuttama kuormitustila on siis hyvin yleistä!

Jatkuva ylikuormitus kiihdyttää sympaattisen hermoston usein toistuvaan ylivireystilaan, jolloin koko autonomisen hermoston säätely häiriintyy; rasituksesta palautuminen vaikeutuu, unihäiriöt lisääntyvät ja rentoutuminen on hankalaa –> Kaikki toiminta tuntuu raskaalta, aloitekyky heikkenee ja yksinkertaisiempienkin asioiden tekeminen on vaikeaa.

 

 

AKTIIVISET STRESSINHALLINTAKEINOT:

Perinteiset rentoutusharjoitukset voivat auttaa ali-ja ylivireyden säätelyn tasapainottamisessa. Kokeile esimerkiksi jännitys-rentoutus -menetelmää, jossa kehon eri osia ensin jännitetään 10-20 sek ja sen jälkeen rentoutetaan hallitusti. Myös erilaiset hengitysharjoitukset auttavat korjaamaan hermoston toimintaa. Tärkeinä tukikeinoina on lisäksi tasapinoin elämäntyyli.Rauhoittavat iltarutiinit kannattaa aloittaa 1-2 h ennen nukkumaan menoa. Lisäksi kannattaa ottaa käyttöön + 1h sääntö. Jos olet 8 h nukkuja, varaa 9 h vuoteessa oloon.

 

LAADUKASTA UNTA

Ollaan nyt nukuttu noin vuosi Tempurin sängyllä. Ja sen vaikutus on ollut ihan mieletön! Mullakin on todella hektinen elämä, yritys, treenit , kaksi pientä lasta, taloprojekti jne, joten unen merkitys ja optimaalisen palautumisen merkitys on korostunut entisestään. On oikeasti hienoa herätä aamulla kun kello näyttää unen Erittäin hyväksi. Tämä asia on kyllä sellainen, johon suosittelen ehdottomasti panostamaan. En voi tarpeeksi hehkuttaa miten positiivinen vaikutus Tempurin sängyllä on meille ollut! Tempurilla on kivasti erilaisia kampanjoita, joten käy tsekkaamassa ne täältä. https://fi.tempur.com/kampanjat/?utm_source=blog&utm_medium=article&utm_campaign=stressi_artikkeli&utm_content=kampanjat

Kun arki on kiireistä aina ei pitkille yöunille ole mahdollisuutta, joten silloin nimenomaan korostuu se, että ne nukutut tunnit nukutaan mahdollisimman hyvin ja laadukkaasti. Jos sängyn hankkiminen tuntuu liian isolta jutulta, suosittelenkin että aluksi testaat Tempurin tyynyä (Meillä Ombracio, se on uskomattoman hyvä, löytyy täältä https://fi.tempur.com/tyyny/?utm_source=blog&utm_medium=article&utm_campaign=stressi_artikkeli&utm_content=tyyny).

 

Jo pienetkin muutokset ovat muutos parempaan ja satsaus hyvinvointiin! Jos sua mietityttää sängyn hankinta niin käy ihmeessä piipahtamassa Tempurin brand storella testaamassa miltä sänky tuntuu ja millaisia vaihtoehtoja löytyy! Voit myös tilata Tempurin uuden kuvaston tästä : https://fi.tempur.com/tilaa-tempur-kuvasto.html?utm_source=blog&utm_medium=article&utm_campaign=stressi_artikkeli&utm_content=kuvasto

Palataan taas,

Johanna <3

 

Kaupallinen yhteistyö: Tempur Suomi
Kaupallinen yhteistyö

Mikä on makuuhuoneen optimaalinen lämpötila? – Paranna untasi osa 2.

Kaupallinen yhteistyö: Tempur Suomi

Helou!

Nyt kun eletään keskellä kuuminta ja valoisinta aikaa on hyvä aika miettiä ja tarkastella makuuhuoneiden lämpötilaa sekä valoisuutta unen laadun kannalta. Miksi makuuhuoneen tulisi olla viileä? Miten valoisuus vaikuttaa unen laatuun?

Kun helteet muutama viikko sitten saapuivat suomeen, talojen lämpötilat nousivat hetkessä tuskastuttavan kuumiksi. Unen päästä on vaikea saada kiinni kuumassa ja uni on katkonaista.

. Tiesitkö, että makuuhuoneen optimaalinen lämpötila on 17 C- 19 C ! Tällöin nukkujan hengittäessä viileää ilmaa sisäelimet, etenkin aivot , viilenevät ja tämä edistää hyvää unta. Kehon tulisi nukkuessa olla sisäisesti kylmä ja ulkoisesti lämmin. Tuo lämpötila voi ensiksi tuntua kovin viileältä ja siksi tuohon tulee totutella laskemalla 1 C per viikko.

 

Tempur tyyny, patja sekä peitto nimenomaan edistävät unen laatua sillä ne mahdollistavat teknologiansa avulla viileämmässä nukkumisen ja pitävät ihon pinnan lämpimänä, joka myös edistää hyvää unta.Tempurin verkkokaupassa on juuri menossa kamppis, jossa tyynyn ostaja saa kylpytakin kaupan päälle! https://fi.tempur.com/tyynyt/muotoillut-tyynyt/  .Tyynyn lisäksi etenkin lämpöä tasaava ja hengittävä peitto on tärkeä viileässä nukkuessa.

Myös Tempurin parisängyn ostajalle on kampanja käynnissä.  Parisängyn ostaja saa valita joko Tv:n ta i Ipadit kaupan päälle (arvo 800€)

https://fi.tempur.com/sangyt/

huh mikä kamppanja!

 

 

MAKUUHUONEEN VALAISTUS

Vuorokausirytmin tärkein ajastaja on valopimeärytmi. Vaikka meidän kesä on lyhyt niin keskellä kesää valon määrä on onneksi iso. Aurinko laskee myöhään ja nousee jo aikaisin aamusta. Valo aktivoi meitä automaattisesti ja elimistö onkin herkimillään valolle 6-10 aikaan aamulla. Omaa vireustasoaan voikin kohottaa valolla. Kesällä sen asian ajaa auringonvalo ja talvella kirkasvalolamppu. Valohoito voi jopa pienentää makeannälkää kaamosaikana!

Koska pimeys kiihdyttää melatoniinin eritystä, väsymys lisääntyy luontaisesti ja siksi meidän tulisi aina nukkua pimeässä huoneessa. Illalla valaistuksen himmentäminen auttaa meitä  valmistautumaa uneen. Eli sälekaihtimet ja pimennysverhot kiinni sekä tarvittaessa unimaski jos makuuhuoneessa on liian valosa.

 

Optimaalisen unen ja palutumisen kannalta makuuhuoneen tulisi olla pimeä ja viileä!

Kaupallinen yhteistyö: Tempur Suomi